آیا معامله‌ گری با سرمایه‌گذاری متفاوت است؟

هر شخصی که قصد ورود به بازار سرمایه را داشته باشد، ابتدا باید رویکرد خود را مشخص کند. منظور از مشخص کردن رویکرد این است که فرد مشخص کند که صرفا می‌خواهد یک معامله‌گر باشد یا قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت در بازار را دارد؟ در این مطلب توضیحاتی در خصوص تفاوت این دو و موارد حائز اهمیت در معامله‌گری و سرمایه‌گذاری ارائه می‌شود.

آیا معامله‌ گری با سرمایه‌گذاری متفاوت است؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

 

معامله‌گر و سرمایه‌گذار چه کسانی هستند؟

 

  • سرمایه‌گذار

سرمایه‌گذار به‌کسی گفته می‌شود که با خرید و نگه‌داری دارایی‌ها سود کسب می‌کند. این دارایی‌ها می‌تواند ارز، طلا، اوراق قرضه یا سهام باشد. اما تعریف سرمایه‌گذار در بازارهای مالی همچون بورس به این صورت است که شخص یا نهادی است که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سهام شرکت‌ها با هدف کسب سود در آینده سرمایه‌گذاری می‌کند. سرمایه‌گذار سهام شرکت‌ها و واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری را معمولا به‌ دید میان‌مدت و بلندمدت خریداری و نگه‌داری می‌کند.

 

  • معامله‌گر

معامله‌گران افرادی هستند که تمایل دارند با خرید و فروش‌های پی‌درپی و فوری و تحمل ریسک‌های بالا، بازدهی کسب کنند. این افراد در انواع بازارها خرید و فروش انجام می‌دهند و از نوسانات بازار سود کسب می‌کنند که به اصطلاح به آن‌ها «نوسان‌گیر» نیز گفته می‌شود. نوسان‌گیرها در بازارهای مالی مانند بورس، سهام شرکت‌ها را ممکن است نهایتا تا چند روز نگه‌داری کنند و از نوسان به‌وجود آمده در سهم، منتفع یا متضرر شوند

 

معامله‌گری یا سرمایه‌گذاری؟

سرمایه‌گذاری و معامله‌گری هر دو نسبت به یکدیگر دارای مزایا و معایبی هستند و انتخاب هر یک از آن‌ها به عنوان رویکرد در بازار سرمایه نیازمند بررسی یک‌سری عوامل است. عواملی که از جمله آن‌ها می‌توان به میزان دارایی، میزان بازدهی مورد انتظار، تجربه، سطح ریسک و زمان اشاره کرد. همانطور که پیش‌تر اشاره شد، هدف اصلی معامله‌گران، استفاده از فرصت‌ها برای کسب بازدهی با انجام معاملات پی‌در‌پی است. هدف سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری نیز کسب ثروت و در پی آن افزایش ارزش دارایی در بازه‌های زمانی میان‌مدت و بلند مدت است. کارشناسان بازار سرمایه، مناسب‌ترین دید سرمایه‌گذاری و زمان محقق شدن سوددهی سرمایه‌گذاری را با توجه به عملکرد بورس در گذشته، سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌دانند.

 

معامله‌گران اغلب افرادی با تجربه هستند که آموزش‌های لازم همچون انواع تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی، تابلو خوانی و… را فرا گرفته‌اند و با استفاده از ابزار‌هایی چون ایچیموکو، پرایس اکشن و … نقاط ورود و خروج سهم‌ها و همچنین سیگنال‌های مثبت سهم‌های دیگر را شناسایی کرده و به این واسطه خرید و فروش‌های خود را انجام می‌دهند. به‌همین منظور افرادی که در این زمینه آموزش‌های لازم را فرانگرفته‌اند، در صورت انجام معاملات و به اصطلاح نوسان‌گیری، با خطرات جبران‌ناپذیری مواجه خواهند شد.

 

پیشنهاد مناسب برای افراد تازه وارد به بازار سرمایه

افراد تازه وارد به بازار سرمایه می‌توانند از انواع روش‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند که درجات  ریسک‌پذیری مختلفی دارند. در واقع سرمایه‌گذاری به دو دسته سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شود. سرمایه‌گذاری به روش مستقیم نیازمند کسب تجربه و فراگیری دانش‌های تحلیلی برای شناسایی سهام ارزنده است. از این رو پیشنهاد می‌شود که افراد تازه وارد به سمت روش‌های سرمایه‌گذاری به صورت غیر مستقیم بروند.

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری به‌صورت غیر مستقیم

 صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم هستند. در این روش سرمایه‌گذار با قرار دادن سرمایه خود در اختیار یک تیم حرفه‌ای، علاوه بر اینکه دیگر نیازی به فراگیری دانش‌های تحلیلی نخواهد داشت، در زمان نیز صرفه‌جویی می‌کند. چرا که این افراد بر اساس تحلیل‌های مناسب، سهم‌های مناسب و ارزنده را شناسایی می‌کنند و به‌جای سرمایه‌گذار در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. لازم به ذکر است که با توجه به وجود انواع صندوق های سرمایه گذاریبا درجات ریسک‌پذیری مختلف ممکن است برای افراد تازه وارد اندکی گنگ باشد.

9

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

 صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند که شامل صندوق های سرمایه گذاری شاخصی، صندوق تضمین اصل سرمایه، درآمد ثابت، سهامی، مختلط، مبتنی بر سکه طلا، شاخصی، اهرمی و … می‌شوند که سرمایه‌گذاران می‌توانند با توجه به اطلاعات صندوق‌ها و شناسایی سطح ریسک‌پذیری خود یک یا چند صندوق سرمایه‌گذاری مناسب را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

 

 

 

دیدگاه خود را ارسال کنید