چگونه یک برنامه‌ریزی هفتگی اصولی داشته باشیم؟

داشتن یک برنامه‌ریزی هفتگی اصولی و منظم به شما کمک خواهد کرد تا زمان خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید. علاوه‌براین، فرصت بیشتری خواهید داشت تا کارهای مختلف و فراموش‌شده خود را به انجام برسانید و از به تعویق انداختن آن‌ها جلوگیری کنید.

چگونه یک برنامه‌ریزی هفتگی اصولی داشته باشیم؟
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

 

 برای داشتن چنین برنامه‌ریزی مفیدی ممکن است به سراغ سررسید یا حتی یک‌تکه کاغذ بروید؛ هر طور که راحت‌ترید، می‌توانید این کار را انجام دهید. مهم این است که برنامه موردنظرتان را بنویسید و صبر داشته باشید تا به آن عادت کنید. ازآنجاکه می‌دانیم نوشتن یک برنامه‌ریزی هفتگی اصولی برای خیلی از شما ممکن است چالش‌ برانگیز باشد، تکنیک‌های طلایی نوشتن برنامه هفتگی را گام‌به‌گام بررسی خواهیم کرد. کافی است دفتر و تقویم خود را برداشته و همراه ما باشید.

در سررسید هفتگی خود چه بنویسیم؟

سررسید هفتگی شما باید تمامی وظایفی که می‌خواهید در طول هفته انجام دهید را شامل شود؛ اما به جای فهرست کردن کارها، برنامه‌ کامل یک هفته خود را بررسی کنید. با استفاده از برنامه‌ریزی هفتگی اصولی می‌توانید اطمینان حاصل کنید که همه‌چیز به‌صورت ساختاری، صحیح و به‌موقع انجام می‌شود و هیچ‌چیزی از قلم نمی‌افتد. اگر برنامه خود را به‌صورت کاملا اصولی شروع کرده و به‌صورت منظم ادامه دهید، مطمئن باشید که از این کار لذت خواهید برد. نوشتن یک برنامه هفتگی درست و منظم که تمام کارهای یک هفته شما را در خود جای داده باشد، تنها نیاز به رعایت چند نکته کلیدی دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

تکنیک‌های طلایی نوشتن یک برنامه‌ریزی هفتگی

نوشتن برنامه‌ریزی هفتگی برای اکثر افراد بهتر از برنامه‌ریزی روزانه است. کافی است سالنامه و تقویم خود را برداشته و تکنیک‌های زیر را موبه‌مو روی سررسید خود اجرا کنید تا درنهایت، به یک برنامه‌ریزی هدفمند و اصولی برسیم.

یک دفتر برنامه‌ریزی تهیه کنید.

برای شروع به یک دفتر برنامه‌ریزی نیاز دارید. برای سفارش سررسید ۱۴۰۴ خود می‌توانید به مهرسام چاپ با تنوع بی‌نظیر این دفترها مراجعه کنید. بهتر است دفتری که انتخاب می‌کنید، دارای فضای کافی برای لیست کردن وظایف باشد تا شلوغ نشود. البته بعضی تقویم‌ها دارای صفحاتی هستند که می‌توان از آن‌ها برای برنامه‌ریزی هفتگی یا روزانه استفاده کرد.

کارهای شخصی خود را سازماندهی کنید.

می‌توانید از تقویم‌‌های الکترونیکی برای جدا کردن وظایف مختلف با رنگ‌های متفاوت استفاده کنید. به‌عنوان مثال، وظایف مربوط به کار را به رنگ قرمز، کارهای مربوط به مدرسه را آبی، وظایف خانه را سبز، تعطیلات را نارنجی و ورزش را صورتی کنید. درصورتی‌که از دفترچه یادداشت یا هر دفتر برنامه‌ریزی دیگری استفاده می‌کنید، می‌توانید این کار را با استفاده از خودکار، مداد رنگی یا هایلایترهای رنگی انجام دهید. با متمایز کردن انواع مختلف وظایف می‌توانید اولویت‌بندی انجام آن‌ها را بهتر مدیریت کنید.

کارها را اولویت‌بندی کنید.

برخی از افراد ممکن است پس از لیست کردن کارها مضطرب و سردرگم شوند، اما نیازی به نگرانی نیست؛ با اولویت‌بندی وظایف لیست شما سازماندهی بهتری پیدا می‌کند. وقتی وظایف را اولویت‌بندی می‌کنید، مشخص می‌کنید که هر کار چه زمانی باید انجام شود. به‌این‌ترتیب، اگر نمی‌توانید تمامی وظایف تعیین‌شده در سر رسید خود را در یک روز به پایان برسانید، می‌توانید بر کارهایی تمرکز کنید که بالاترین اولویت و بیشترین تاثیر را دارند. برای اولویت‌بندی بهتر کارها، این سوال‌ها را از خود بپرسید:

  • کدام کارها باید فورا انجام شوند؟

  • کدام کارها را باید در روز خاصی انجام دهم؟

  • کدام کارها را می‌توانم دیرتر انجام دهم؟

کارهای اولویت‌دار را علامت‌گذاری کنید.

اکنون که می‌دانید کارهای خود را چگونه و با چه اولویتی باید در برنامه‌ریزی هفتگی خود بنویسید، وقت آن است که آن‌ها را بر اساس میزان اهمیت و اولویتی که دارند، در برنامه خود مشخص کنید. می‌توانید برنامه هفتگی‌ای که نوشتید را مرور کنید و روبه‌روی وظایفی که مهم‌تر و ضروری‌تر هستند، شماره یک بگذارید و به همین ترتیب، بقیه کارها را نیز طبق اهمیتشان شماره‌گذاری کنید.

چاپ سررسید

زمان کافی برای هر کار در نظر بگیرید.

اگر برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید، اما درمورد زمان موردنیاز برای هر کار واقع‌بین نباشید، ممکن است در طول انجام کارها مضطرب شوید. حتما به یاد داشته باشید که مسافت طی‌شده را نیز در برنامه خود بگنجانید. به‌عنوان مثال، آیا لازم است از کتابخانه‌ای که در آن مطالعه می‌کنید به سمت باشگاه رانندگی کنید؟ همیشه سعی کنید زمان تخمینی را کمی بیشتر از زمان واقعی در نظر بگیرید. این زمان‌های اضافی می‌توانند به شما در جلوگیری از به تعویق انداختن کارها کمک کنند. به‌عنوان مثال، در سررسید خود بنویسید که:

  • تمرینات ورزشی: 2 ساعت

  • مطالعه: 1 ساعت

  • نوشتن ایمیل و چک کردن آن‌ها: 30 دقیقه

یک فضای خالی در بین کارها بگذارید.

مقداری فضای خالی در انتهای برنامه خود برای کارهایی با اولویت کمتر یا وظایفی که ممکن است در طول هفته اضافه شوند، نگه دارید. اگر در طول روزهای مختلف فرصت اضافی داشتید، می‌توانید به تکمیل این وظایف بپردازید. این وظایف اضافی ممکن است شامل مرتب کردن کمد یا انجام کارهای کوچک و معمولی باشد. این‌ها کارهایی با اولویت کمتر هستند که باید در طول زمان انجام شوند، اما عجله‌ای در انجام آن‌ها نیست.

در آخر هفته، برنامه را تحلیل کنید.

اگر می‌خواهید به یک برنامه‌ریزی هفتگی اصولی دست پیدا کنید، در هفته‌های اول نیاز دارید تا تمام فعالیت‌هایی که در طول یک هفته انجام داده‌اید را در سررسید خود بررسی کنید و ببینید که کدام کارها انجام گرفته‌اند؟ کدام کارها انجام نشده‌اند؟ چرا انجام نشده‌اند و چه موانعی وجود داشته‌است؟ با این کار می‌توانید به اشتباهات خود پی ببرید و حتی کارهای مثبت خود را بنویسید تا در برنامه‌ریزی‌های بعدی انجام دهید. به این صورت، از تکرار مجدد اشتباهات جلوگیری می‌کنید و زمان بیشتری خواهید داشت تا به کارهای موفقیت‌آمیز خود اختصاص دهید.

سالنامه

خرید سررسید از فروشگاه مهرسام چاپ

مهرسام چاپ یکی از معتبرترین و باسابقه‌ترین فروشگاه‌های محصولات چاپی نظیر سالنامه است. برای خرید سررسید ۱۴۰۴ و سایر محصولات در هر رنگ و طرحی که خواستید، می‌توانید از طریق وب‌سایت این مجموعه به نشانی mstprint.com اقدام بفرمایید. مطمئن باشید که تمامی محصولات با جدیدترین تکنولوژی‌های چاپ تولید می‌شوند؛ بنابراین از کیفیت بالا، قیمت مناسب و تحویل سریع سفارش خود اطمینان داشته باشید. فراموش نکنید که با برنامه‌ریزی هفتگی اصولی می‌توانید برای هر کاری که باید در طول هفته انجام دهید، فرصت کافی داشته باشید و حتی دیگر کارها را به تعویق نیندازید؛ پس عجله کنید و همین حالا سفارش سررسید خود را ثبت کنید.

دیدگاه خود را ارسال کنید